مقایسه درایر جذبی و تبریدی

درایر  هوا برای اطمینان از تامین هوای خشک و آماده برای استفاده ضروری است. اما آیا باید درایر تبریدی بخرید یا درایر جذبی؟ هر دو جایگاه خود را در صنعت هوای فشرده دارند. با این حال، تفاوت‌های بزرگی در نحوه عملکرد، هزینه و میزان خشکی هوای شما وجود دارد. در این مقاله، تفاوت‌های بین درایر تبریدی و جذبی را بررسی می‌کنیم و به شما کمک می‌کنیم انتخاب کنید کدام یک برای شما مناسب است.

 

چرا انتخاب درایر  هوای مناسب مهم است؟

انتخاب یک درایر  هوا یک عنصر مهم در طراحی سیستم هوای فشرده است. نوع درایر  هوا که انتخاب می کنید تأثیر زیادی بر کیفیت هوا، کارایی سیستم و هزینه های عملیاتی دارد. انتخاب نوع مناسب خشک‌کن و اندازه‌گیری مناسب آن برای نیازهای سیستم، تضمین می‌کند که در عین کنترل هزینه‌های عملیاتی، هوای تمیز و خشک را به‌طور ثابتی داشته باشید. در انتخاب درایر  چند نکته وجود دارد:

چقدر باید هوایتان خشک باشد؟

دمای محیط چقدر سرد است؟

CFM برنامه شما چیست؟

هدف از درایر  هوای فشرده چیست؟

 

درایر  هوای فشرده رطوبت هوای خارج شده از کمپرسور را حذف می کند. هوای جوی حاوی بخار آب است - چیزی که هواشناسی محلی شما از آن به عنوان رطوبت یاد می کند. مقدار آبی که هوا می تواند نگه دارد به دما و فشار بستگی دارد. همانطور که هوا فشرده می شود، فشارهای بالاتر باعث می شود رطوبت اضافی به عنوان متراکم مایع در تخلیه کمپرسور هوا از هوا خارج شود. رطوبت اضافی در جریان هوا به صورت بخار آب باقی می ماند.

رطوبت موجود در هوای فشرده می تواند مشکلاتی را در سیستم هوای فشرده، تجهیزات پنوماتیک و فرآیندهای تولید ایجاد کند: مایع با حرکت در سیستم لوله کشی و خنک شدن از هوای فشرده خارج می شود. چگالش در لوله های هوای فشرده و ابزارهایی که با هوا کار می کنند می تواند منجر به مشکلات خوردگی و رسوب یا شستشوی روانکاری در تجهیزات تولید شود. اگر لوله کشی در معرض دماهای سرد قرار گیرد، آب در خطوط کنترل می تواند یخ بزند و باعث انسداد یا آسیب رساندن به خطوط شود.بخار آب باقی مانده در هوای فشرده برای بسیاری از فرآیندهای تولید مشکل ساز است. به عنوان مثال، رطوبت بیش از حد در خطوط رنگ که با هوا کار می کنند، تأثیر نامطلوبی بر رنگ، چسبندگی، زمان خشک شدن و پایان خواهد داشت. در فرآوری مواد غذایی یا کاربردهای دارویی، رطوبت هوای فشرده می تواند منجر به فساد شود.درایر  هوا رطوبت اضافی هوا را از بین می برد و نقطه شبنم یا دمایی که در آن تراکم ظاهر می شود را کاهش می دهد. نقطه شبنم اغلب به عنوان اندازه گیری رطوبت در هوای فشرده استفاده می شود. هر چه نقطه شبنم کمتر باشد، هوا خشک تر است. 

تفاوت بین درایر تبریدی و جذبی چیست؟

درایر تبریدی و درایر جذبی رطوبت هوای فشرده را حذف می کند. اما تفاوت های قابل توجهی در نحوه انجام این کار، میزان رطوبت حذف و هزینه عملکرد آنها وجود دارد.

درایر تبریدی

درایر  های هوای فشرده تبریدی   با خنک کردن هوا کار می کنند. آنها مانند یخچال یا فریزر شما کار می کنند و از کویل های کمپرسور پر از مبرد برای خنک کردن هوا تا دمای 33 تا 40 درجه فارنهایت استفاده می کنند. با سرد شدن هوا، بخار آب متراکم می شود و به آب مایع تبدیل می شود و سپس تخلیه می شود و دفع می شود. مایع در یک تله آب جمع آوری شده و از طریق یک تخلیه خودکار خارج می شود. هوای فشرده خشک معمولاً قبل از استفاده مجدداً در دمای اتاق در درایر  گرم می شود. درایر  های تبریدی   رایج ترین دستگاه های درایر  هوا در صنایع تولیدی و خدماتی هستند. آنها نقطه شبنم را تا 38 درجه فارنهایت کاهش می دهند، که برای تامین انرژی ابزارهای پنوماتیک و سایر کاربردهایی که به سادگی به هوای بدون رطوبت قابل مشاهده نیاز دارند، بیش از اندازه کافی است. اگر برنامه شما فقط به هوای خشک و بدون رطوبت قابل مشاهده نیاز دارد (کلاس های کیفیت ISO 4، 5 و 6)، این نوع درایر  هوا احتمالا برای شما کار خواهد کرد. در مقایسه با خشک‌کن‌های هوای خشک‌کننده، خشک‌کن‌های هوای سردخانه‌دار دارای موارد زیر هستند: سرمایه گذاری کمتر؛هزینه های عملیاتی و نگهداری کمتر؛نقاط شبنم بالاتر (رطوبت بیشتری در هوا باقی مانده است).دو نوع درایر  هوای فشرده یخچال دار وجود دارد: غیر چرخه ایی و دوچرخه سواری. 

درایر  های هوا غیر چرخه ای

درایر  های هوا غیر چرخه ای به مدار تبرید اجازه می دهند که به طور مداوم کار کند. آنها دمای خود را با استفاده از دریچه بای پس گاز داغ و چرخش فن اواپراتور برای حفظ محدوده دمایی محدود کنترل می کنند. این درایر  ها مقرون به صرفه ترین هستند و معمولاً بسیار قابل اعتماد هستند در حالی که میانگین نقطه شبنم نسبتاً ثابت 38 درجه فارنهایت را حفظ می کنند (تا زمانی که اندازه و نگهداری مناسبی داشته باشند). این درایر  ها همچنین برای کاربردهای دمای ورودی بالا که معمولاً در سیستم های کمپرسور هوای رفت و برگشتی یافت می شوند، در دسترس هستند. تمام درایر  های استاندارد صرف نظر از نوع آنها دارای معیار طراحی 100 درجه هستند. دمای هوای فشرده ورودی 100 درجه دمای محیط و فشار 100 PSIG. عوامل تصحیح را می توان در ادبیات درایر  یافت که به شما امکان می دهد اندازه درایر  را برای شرایط خاص خود تنظیم کنید. درایر  های تبریدی   معمولاً برای شرایط تابستانی بزرگ هستند.

درایر هوای چرخه ای

یک درایر  بادی تبریدی چرخه ای با روشن و خاموش کردن دوچرخه در پاسخ به تقاضا، مصرف انرژی را کاهش می دهد. این درایر ها از قبل هزینه کمی بالاتر دارند اما در درازمدت از نظر انرژی کارآمدتر هستند. هزینه های تعمیر و نگهداری به دلیل پیچیدگی بیشتر، کمی بیشتر از درایر  های تبریدی غیر چرخه ای است. سه نوع درایر  هوای فشرده یخچال دار دوچرخه سواری وجود دارد: درایر  های تبریدی با چرخه جرمی حرارتی از یک محیط ذخیره حرارتی برای ذخیره ظرفیت خنک کننده استفاده می کنند که می تواند در زمانی که درایر  با بار کامل کار می کند مورد استفاده قرار گیرد. هنگامی که جرم حرارتی به دمای از پیش تعیین شده رسید، کمپرسور تبرید خاموش می شود تا در مصرف انرژی صرفه جویی شود.درایر  های تبریدی چرخشی دیجیتالی، کمپرسور تبرید را در پاسخ به تقاضا روشن و خاموش می کنند. ظرفیت باینری (دیجیتال) است. سیستم یا با ظرفیت کامل کار می کند یا بدون ظرفیت.درایر  های هوای یخچال دار با سرعت متغیر (که درایو فرکانس متغیر یا VFD نیز نامیده می شود) سرعت موتور را برای کمپرسور تبرید و فن کندانسور در پاسخ به تقاضای بلادرنگ تنظیم می کنند.قبل از سرمایه‌گذاری در خشک‌کن‌های تبریدی چرخه‌ای، ممکن است بخواهید میزان صرفه‌جویی در انرژی خود را محاسبه کنید تا تعیین کنید که آیا آنها سرمایه‌گذاری بالاتر را جبران می‌کنند یا خیر. برخی از شرکت های برق برای این درایر  ها تخفیف ارائه می کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

درایر جذبی

درایر  های هوای فشرده درایر نده با حذف بخار آب از هوا با استفاده از جذب سطحی کار می کنند. یک ماده جذب کننده مولکول های آب را جذب می کند و آنها را به سطح ماده متصل می کند. آنها پر از ریز منافذ ریز هستند که باعث افزایش سطح موجود برای جذب می شوند. درایر  های درایر نده معمولاً از آلومینا فعال یا درایر نده های غربال مولکولی استفاده می کنند. بیشتر درایر  های هوای درایر  دارای دو برج پر از دانه های درایر نده هستند تا امکان کار مداوم را فراهم کنند. این سیستم به طور متناوب بین این دو تغییر می کند و به یکی اجازه می دهد هوای فشرده را درایر د در حالی که دیگری مواد درایر نده را بازسازی می کند. خشک‌کن‌های هوای خشک‌کننده، هم در سرمایه‌گذاری اولیه و هم در هزینه‌های عملیاتی و نگهداری، گران‌تر از خشک‌کن‌های هوای تبریدی   هستند. با این حال، آنها می توانند نقطه شبنم هوای فشرده را تا -40 درجه فارنهایت یا حتی -100 درجه فارنهایت کاهش دهند. این هوا بسیار بسیار خشک تر از درایر  تبریدی   است که می تواند تولید کند. اگر برای فرآیندهای خود به هوای فوق العاده خشک نیاز دارید (کلاس های کیفیت ISO 1، 2 و 3)، درایر  هوای درایر  تنها راه حل است. اگر برنامه های شما در شرایط انجماد اجرا شوند، درایر  های هوای فشرده درایر نده نیز ضروری هستند. درایر  های تبریدی   قادر به کاهش نقطه شبنم به اندازه کافی برای جلوگیری از انجماد تراکم در هنگام کار در دمای بسیار پایین نیستند. یک درایر  درایر  از انرژی و هوای فشرده برای احیای مواد درایر  مصرف شده استفاده می کند. بسته به نوع کنترل، ممکن است بین 5 تا 18 درصد از هوای فشرده شما را در فرآیند بازسازی استفاده کنند. سه نوع درایر  هوا وجود دارد که از نظر روش بازسازی، هزینه انرژی و استفاده از هوای فشرده متفاوت است: یک درایر  درایر  بدون گرما به سادگی تا 18 درصد از ظرفیت نامی درایر  را برای تخلیه مجدد از برج اشباع برای فرآیند بازسازی استفاده می کند.یک درایر  درایر  گرم شده جریان کمتری از هوای پاکسازی را گرم می کند (تقریباً 5 تا 7 درصد) تا ماده درایر نده را بازسازی کند.درایر  دمنده در فرآیند بازسازی از هوای فشرده بسیار کم یا بدون استفاده می کند، اما در عوض از گرما و دمنده استفاده می کند. برای کارکردن انرژی بیشتری نیاز دارد اما هوای فشرده را حفظ می کند.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.