مقایسه کمپرسور پیستونی با اسکرو – قسمت 2

بهره وری انرژی

هنگام مقایسه راندمان کمپرسورهای هوای رفت و برگشتی با کمپرسورهای مارپیچ دوار، کمپرسورهای رفت و برگشتی دارای یک لبه جزئی در درجه‌بندی‌های اسب بخار پایین‌تر و درجه‌بندی CFM هستند، به ویژه در سناریوهای استفاده متناوب. با این حال، برای کاربردهای CFM بالاتر و عملکرد مداوم، کمپرسورهای دوار یک مزیت آشکار ارائه می دهند. به طور کلی، کمپرسورهای دوار CFM بالاتری در هر اسب بخار نسبت به کمپرسورهای رفت و برگشتی ارائه می دهند. چند دلیل برای این وجود دارد.

 

کمپرسورهای روتاری از قطعات متحرک کمتری نسبت به کمپرسورهای پیستونی استفاده می کنند.

یک کمپرسور چرخشی در تمام مدت کارکرد خود هوا تولید می کند، در حالی که یک کمپرسور رفت و برگشتی فقط در نیمی از چرخه خود هوا تولید می کند.

کمپرسورهای رفت و برگشتی نسبت به کمپرسورهای دوار انرژی بیشتری را در اثر اصطکاک و حرکت قطعات متحرک خود از دست می دهند.

کمپرسورهای رفت و برگشتی به دلیل طراحی و حرکت پیستون ها، سیلندر و سایش رینگ، نشتی داخلی بیشتری دارند که باعث کاهش بیشتر راندمان آنها می شود.

الزامات تعمیر و نگهداری

در مورد تعمیر و نگهداری کمپرسور هوا دو نکته وجود دارد: تعمیر و نگهداری چقدر (و چند وقت یکبار) مورد نیاز است؟ و چقدر می توانید خودتان انجام دهید؟

 

کمپرسورهای پیستونی قطعات متحرک بیشتری دارند و برای حفظ عملکرد بهینه، از جمله تعویض روغن و تعویض فیلتر، نیاز به تعمیر و نگهداری مکرر دارند. آنها همچنین نیاز به تعویض منظم دریچه ها و رینگ های پیستون دارند که به دلیل اصطکاک مداوم حرکت رفت و برگشتی فرسوده می شوند. قطعات کمپرسور و تعمیر و نگهداری کمپرسورهای پیستونی می تواند در طول زمان گران شود. با این حال، طراحی ساده تر آنها به این معنی است که انجام بسیاری از این تعمیرات در داخل خانه آسان تر است.

کمپرسورهای هوا پیچ روتاری قطعات متحرک کمتری برای فرسودگی دارند و نسبت به کمپرسورهای پیستونی به تعمیر و نگهداری کلی کمتری نیاز دارند. تعمیر و نگهداری منظم کمپرسورهای دوار معمولاً به بررسی و تعویض روغن، فیلتر روغن و جداکننده هوا/روغن محدود می شود. اما از آنجایی که کمپرسورهای اسکرو ماشین‌های پیچیده‌تری هستند، معمولاً برای نگهداری، تعمیر و نگهداری پیشگیرانه به یک تیم تعمیر و نگهداری ماهر نیاز دارند. این ممکن است به معنای برون سپاری تعمیر و نگهداری بیشتر به کارشناسان باشد.

هزینه های اولیه در مقابل هزینه های مادام العمر

هنگام انتخاب بین کمپرسورهای دوار و رفت و برگشتی، هزینه همیشه یک نکته مهم است. مهم است که هم سرمایه گذاری اولیه و هم هزینه کل مالکیت در طول عمر کمپرسور در نظر گرفته شود. به طور کلی، یک کمپرسور رفت و برگشتی در سطوح پایین صنعت (10 اسب بخار یا کمتر) ارزش بهتری دارد، اما کمپرسورهای دوار ارزش کلی بهتری را در محدوده های بالاتر HP ارائه می دهند. هرچه CFM بیشتری برای برنامه های خود نیاز داشته باشید، صرفه جویی در هزینه کمپرسور دوار بهتر است.

یک کمپرسور رفت و برگشتی هزینه کمتری نسبت به یک کمپرسور چرخشی معادل CFM دارد، که آنها را به سرمایه‌گذاری در دسترس‌تری برای مغازه‌های کوچک‌تر تبدیل می‌کند که نیازی به استفاده مداوم از هوا و راندمان کمپرسور دوار ندارند. با این حال، هزینه تعویض قطعات و تعمیر و نگهداری به مرور زمان افزایش می یابد. هزینه های انرژی به ازای هر CFM در CFM های بالاتر بیشتر خواهد بود، که باعث افزایش هزینه های انرژی برای تولید هوا می شود. علاوه بر این، یک کمپرسور پیستونی معمولاً طول عمر بسیار کمتری نسبت به کمپرسور دوار دارد، به این معنی که باید خیلی زودتر آن را تعویض کنید.

کمپرسورهای اسکرو روتاری معمولاً سرمایه گذاری بزرگ تری هستند. اما در طول عمر آنها، صرفه جویی در هزینه می تواند چشمگیر باشد، به خصوص در اسب بخار بالاتر و رتبه بندی CFM. صرفه جویی در هزینه ناشی از مصرف انرژی کمتر، نیازهای کلی تعمیر و نگهداری کمتر و طول عمر مورد انتظار بیشتر است. در واقع، با تعمیر و نگهداری مناسب، کمپرسور چرخشی متوسط ​​می تواند دو برابر یک کمپرسور پیستونی قابل مقایسه دوام بیاورد: 100000 ساعت یا بیشتر در مقابل 50000 ساعت یا کمتر بسته به کیفیت کمپرسور.

شما می توانید برای خرید کمپرسور پیستونی به فروشگاه کمپرسور نوری مراجعه کنید.

قابلیت اطمینان

برای کاربردهایی که به منبع بسیار مطمئن هوای فشرده نیاز دارند، کمپرسورهای اسکرو دوار بار دیگر در صدر قرار می گیرند.

کمپرسورهای روتاری نسبت به کمپرسورهای پیستونی دوام بیشتری دارند، زیرا برای کار مداوم طراحی شده اند و می توانند حجم بالایی از هوای فشرده را تحمل کنند. کمپرسورهای روتاری نیز کمتر دچار خستگی یا تنش مکانیکی می شوند، زیرا طراحی آنها اجازه عملکرد نرم تر و لرزش کمتر را می دهد. همه اینها به قابلیت اطمینان بالاتر و خرابی های غیرمنتظره کمتر در طول زمان کمک کرد. یک کمپرسور اسکرو چرخشی که به خوبی نگهداری شده باشد می تواند هوای تمیز و ثابتی را برای سالیان متمادی ارائه دهد.

کمپرسورهای رفت و برگشتی در معرض فشار مکانیکی بیشتری هستند که منجر به نیازهای تعمیر و نگهداری بالاتر و احتمال بیشتری برای خرابی برنامه ریزی نشده می شود. با تعمیر و نگهداری پیشگیرانه به موقع و تعویض سریع قطعات فرسوده می توان زمان از کار افتادگی را به حداقل رساند. با این حال، کمپرسورهای پیستونی ممکن است در محیط های کثیف مزیتی داشته باشند، زیرا حساسیت کمتری نسبت به مشکلات ناشی از ذرات معلق در هوا و رطوبت دارند.

طول عمر

کمپرسورهای اسکرو روتاری معمولاً بسیار بیشتر از کمپرسورهای پیستونی یا پیستونی عمر می کنند که به طور متوسط ​​تا دو برابر بیشتر است.

 

یک کمپرسور روتاری اسکرو سیلابی روغنی می تواند تا 100000 ساعت با مراقبت و نگهداری مناسب یا تا 20 سال دوام بیاورد. با نگهداری پیشگیرانه مناسب، از جمله تعویض منظم روغن، تعویض فیلتر و بازرسی، می توانند حتی بیشتر دوام بیاورند. کمپرسورهای اسکرو بدون روغن زیاد دوام نمی آورند. آنها معمولاً 70000 ساعت (10-15 سال) قبل از نیاز به بازسازی یا جایگزینی کار می کنند.

یک کمپرسور رفت و برگشتی بسته به شرایط استفاده، نگهداری و کیفیت معمولاً حدود 50000 ساعت یا کمتر کار می کند.

 

مخازن هوای یکپارچه و الزامات ذخیره سازی هوا

هم کمپرسورهای دوار و هم کمپرسورهای رفت و برگشتی ممکن است از مخازن گیرنده هوا استفاده کنند.

 

یک مخزن هوا به طور کلی برای یک کمپرسور رفت و برگشتی مورد نیاز است. اکثر کمپرسورهای پیستونی دارای مخازن هوای یکپارچه هستند. ذخیره سازی هوا به دلیل تولید متناوب کمپرسورهای پیستونی هوا مورد نیاز است. مخزن تضمین می کند که در صورت نیاز هوای کافی آماده خواهد بود.

برخی از کمپرسورهای دوار دارای یک مخزن هوای یکپارچه هستند، اما بسیاری از آنها چنین نیستند، به خصوص کمپرسورهای بزرگتر که برای کاربردهای صنعتی سنگین استفاده می شوند. از آنجایی که آنها به طور مداوم هوا تولید می کنند، می توان از این کمپرسورها بدون مخزن هوا استفاده کرد. با این حال، معمولاً ترکیبی از ذخیره‌سازی هوای مرطوب و خشک برای بهبود کارایی سیستم و تأمین انرژی برای رویدادهای با تقاضای بالا توصیه می‌شود. یک کمپرسور دوار بدون مخزن به طراحان سیستم اجازه می دهد تا سیستم ذخیره سازی را برای کاربرد و تقاضای هوا سفارشی کنند.

محیط عملیاتی

محیط عملیاتی می تواند تأثیر زیادی بر عملکرد کمپرسور هوا، قابلیت اطمینان و الزامات نگهداری داشته باشد. ذرات موجود در هوا - مانند گرده، گرد و غبار، ذرات ناشی از موتورهای احتراقی و سایر آلاینده‌های موجود در هوا - می‌توانند آثار داخل انتهای هوا را آغشته کنند، روان‌کننده‌ها را آلوده کنند و فیلترهای درون خطی را مسدود کنند. به طور کلی، کمپرسورهای رفت و برگشتی حساسیت کمتری نسبت به ذرات موجود در هوا دارند.

 

کمپرسورهای روتاری در یک محیط داخلی نسبتاً تمیز بهترین عملکرد را دارند. اگر هوای ورودی تمیز نباشد، فیلتراسیون می تواند به حذف بیشتر آلاینده ها قبل از ورود هوا به انتهای هوا کمک کند.

اگر کمپرسور در فضای باز یا در یک محیط داخلی بسیار کثیف (مثلاً یک مغازه مکانیکی) قرار می گیرد، یک کمپرسور رفت و برگشتی ممکن است انتخاب بهتری باشد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.